Emmas

Röd höstsoppa - Gott! Snabbt! Billigt! Lättlagat!

Publicerad 2009-10-06 21:15:51 i Mat,

Igår kokade jag soppa på en spik, det vill säga vad jag hade hemma. Eftersom resultatet blev både gott och vackert delar jag gärna med mig.

Jag tog:
8 dl vatten
2 buljongtärningar
1 lök
1/2 blomkålshuvud
4 potatisar
4 rödbetor
2,5 dl matlagningsgrädde
riven pepparrot, örtsalt, vitpeppar

Ansade vegetabilierna, delade dem i bitar och kokade dem mjuka i vattnet, ca 15 minuter.
Körde med en mixerstav tills det blev slätt.
Spädde med grädden och hettade upp.
Smakade av med salt, peppar och pepparrot.

Serverade med gratinerade ostsmörgåsar.

Om jag hade haft gräddfil eller kräm fräsch hemma hade jag nog blandat i pepparroten där och haft som topping. Och förmodligen hade soppan varit ännu godare med en vitlöksklyfta eller två.

Så här års blir jag lycklig av att laga rotsaker och kål, de är så fina och billiga! Och så vet man att det är bra för miljön och hälsan.

Och även om inte själva bilden är någon höjdare tycker jag inläggat passar till tisdagstema "Gott!"

Kommentarer

Postat av: Anni

Publicerad 2009-10-07 18:21:42

Oj så gott! Jag som har rödbetor i kylen, tänk om det skulle vankas rödbetssoppa snart...

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Emma

Med man, två barn, sommarstuga, hund och kombi har jag blivit vad man kallar en riktig svensson. Och vet du vad? Jag trivs med det!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela