Emmas

Bokeh

Publicerad 2010-08-09 20:29:31 i Kreativt,

Jag har lärt mig något nytt: Att de "ljusbubblor" som kan ses i bakgrunden på bilder med litet skärpedjup kallas bokeh. Ramlade av en slump på begreppet i en blogg, blev intresserad och började googla runt. Man får många träffar på fina bilder, prova själv!

Självklart blev jag inspirerad! Gjorde några försök att få till bilder med fin bokeh, här är en:
Jenson bokeh

Vill du se fler så finns de som vanligt på i mitt galleri.

Jag har insett att mina objektiv inte har så stor "glugg". Enligt de flesta förståsigpåare ska man ha en bländare på 1,8 eller helst 1,4 för att få till en bra bokeh, men på min normalzoom är det max 3,5 och på telezoomen max 4. Så nu är jag sugen på att köpa ett objektiv. Men först jag ska se om något objektiv till någon av våra analoga kameror passar till digitalkameran (och om de i så fall är bättre).

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Emma

Med man, två barn, sommarstuga, hund och kombi har jag blivit vad man kallar en riktig svensson. Och vet du vad? Jag trivs med det!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela