Emmas

Jag säger bara en sak: Morötter

Publicerad 2010-12-03 16:49:20 i Mat,


Här kommer en lista över bra saker med morötter:

1. De är väldigt nyttiga. Sedan tidigare har man pratat mycket om hur nyttigt det är med morötter och trodde det berodde på innehållet av betakaroten, men nu har det kommit en ny rapport som visar att ALFAKAROTEN minskar risken att dö i förtid med 39 procent (varken mer eller mindre...). Var finns det rikligt med alfakaroten om inte i MORÖTTER! Läs mer i SvD.

2. Nästan alla tycker de är goda. Åtminstone alla jag kan komma på!

3. Det är ovanligt med allergi mot dem. Man kan bli lite röd runt munnen om man är känslig.

4. De passar i alla möjliga maträtter. Lika gott i jämtländsk älggryta som i afrikansk pepparsoppa och asiatisk wok.

3. De passar som tillbehör till alla möjliga maträtter. Tunt skivade i en sallad eller rårivna till köttbullarna.

4. De passar utmärkt som snacks eller mellanmål. Skär morötter i stavar och sätt fram på soffbordet, med eller utan dipp. Eller ta en morot och knapra i dig direkt från kylen eller grönsakslandet. Gott!

Nu trodde jag att jag var klar, men kom genast på fler argument!

5. De odlas i hela Sverige och är alltså närproducerade. Därmed bidrar de till att hålla det svenska landskapet öppet medan de däremot inte bidrar till så mycket utsläpp eftersom de inte behöver långa transporter för att nå den svenska konsumenten.

6. De går utmärkt att odla ekologiskt. Alltså finns det nästan alltid tillgång till KRAV-märkta morötter i svenska livsmedelsbutiker, de håller lika god kvalitet och är inte mycket dyrare jämfört med konventionellt odlade.

7. De är tillgängliga. Rårivna morötter serveras på salladsbordet i de allra flesta lunchrestauranger och skolmatsalar. (Tyvärr försämras smak och utseende snabbt efter att morötterna rivits så de är inte alls lika aptitliga där som när man själv rivit dem precis före middagen hemma).

Hurra för moroten! Ät morötter varje dag!

Jag skulle kunna krydda detta inlägg med vad man som kvinna kan använda en morot till, men det är jag alldeles för pryd för så det får ni räkna ut själva.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Emma

Med man, två barn, sommarstuga, hund och kombi har jag blivit vad man kallar en riktig svensson. Och vet du vad? Jag trivs med det!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela