Emmas

Boktips! The Curious Incident of the Dog in the Night-Time

Publicerad 2010-06-13 12:45:23 i Knoppen,

Ninna ninna ninna na, ninna ninna ninna.... (alla vi som tittade på barnprogram på 70-talet vet att detta är signaturen till Boktipset). Detta är en av de bästa böcker jag läst på länge!



Jaget i boken är en 15-årig autistisk pojke som heter Christopher. Ja det är faktiskt Chritopher som har skrivit boken! Nej, det är egentligen en författare som heter Mark Haddon, men i boken så är boken skriver av pojken, som ett skol-projekt. Och det känns fantastiskt trovärdigt! Språket är enkelt (jag läste den på engelska), som man kan tänka sig av precis den pojke som Christopher är.

Det börjar med att grannens hund har blivit dödad, och Christopher bestämmer sig för att försöka ta reda på vem som är mördaren, och samtidigt dokumentera detektivarbetet i en bok. När han startar sina undersökningar rullar det upp en helt annan historia och det hela blir en riktig utvecklingsroman.

Insprängt i "storyn" finns matematiska problem och vetenskapliga fakta, det är alltså allmänbildande att läsa boken. Christopher har Aspergers syndrom och är begåvad på, och intresserad av, matematik och naturvetenskap. Han har turen att ha bra lärare som både utvecklar hans begåvning och stöttar honom i hur han ska hantera vardagliga situationer som han har svårt för, som t.ex. kontakt med främmande människor.

Jag ska inte avslöja hur det går, men den är verkligen, verkligen läsvärd!!

Kommentarer

Postat av: Malin

Publicerad 2010-06-14 21:26:57

Var det den Mats fick av oss i julklapp? Vet att det var nåt med en hund på utsidan :-)

Postat av: Emma

Publicerad 2010-06-23 18:29:29

Aha! Vi visste inte var den hade kommit ifrån, men så är det säkert.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Emma

Med man, två barn, sommarstuga, hund och kombi har jag blivit vad man kallar en riktig svensson. Och vet du vad? Jag trivs med det!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela