Emmas

Vårruset är inget löparevenemang

Publicerad 2010-06-02 21:40:23 i Allmänt,

- det är ett trivselevenemang. Jag måste lära mig det så jag inte blir så väldigt irriterad på det dåliga arrangemanget. Men här är mina tips på förändringar som skulle kunna göra att även vi som vill passa på att testa formen och utmana oss själva till en bra tid, hade en lyckad kväll:

1. Ge inte olika uppmaning om huruvida man ska hålla till höger eller vänster i den tryckta informationen och i högtalarna! I informationen står det att när man går ska man hålla till höger, och springa om ska man göra till vänster. I går ropades det upprepade gånger ut i högtalarna att "håll till vänster när ni går".

2. Istället för allmänt blaj i högtalarna - informera om vilken startgrupp det är som ska gå till starten! I går samlades ungefär hälften av tjejerna inne i startfållorna och hälften stod på gärdet utanför. När starten för första gruppen hade gått börjad folk välla ner mot startområdet, och även vi som stod inne i startfållorna drogs med. Plötsligt visste man inte längre vilken startgrupp man hade hamnat i.


3. Låt funktionärerna som följer startgrupperna ner mot starten bära med sig skyltar som talar om vilken startgrupp det är!

4. Låt funktionärerna gå runt i startfållorna och fråga vilken tid de räknar med, och beroende på svaret rekommendera eller till och med uppmana till byte av startgrupp! I går startade jag i gruppen som för tjejer som räknade med en tid mellan 28-3 minuter, och som skulle jogga/springa hela vägen. Min uppskattning är att 90% av de som startade i din gruppen gick. 

5. Låt funktionärer längs banan säga till folk som går i bredd, går när de startat i startgrupp 1-5, går med stavar i andra startgupper än 7 etc.! I går var det snarare regel än undantag att gå i bredd (och detta alltså i startgrupp 4). Vad ska reglerna vara bra för om ingen följer dem, och alla verkar tycka det är ok att ingen följer dem? 

Gud vilken gnällkärring jag är! Och ja, jag har skickat de här synpunkterna till arrangörerna och det ska bli spännande att se om jag får något svar.

Kommentarer

Postat av: Anneli S

Publicerad 2010-09-29 10:24:48

Hitta ditt inlägg idag :O Vad himla glad jag blir att det inte bara är jag osm är "gnällkärring". Ju fler vi är som påpekar brister desto större chans att det blir bättre nästa år!

Postat av: Emma

Publicerad 2013-03-06 22:05:22

Hittar till ditt inlägg två år försent ;) Tänkte springa vårruset i år men läst en del om det kaotiska arrangemanget, så jag undrar: fick du nåt svar på ditt mail?

Svar: Jag kommer faktiskt inte ihåg! Jag tror jag fick nåt i stil med "tack för dina synpunkter..." Men jag var med 2011 och 2012 och det var ungefär lika rörigt.
Emma

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Emma

Med man, två barn, sommarstuga, hund och kombi har jag blivit vad man kallar en riktig svensson. Och vet du vad? Jag trivs med det!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela