Emmas

K-märkt på K-holmen

Publicerad 2010-11-20 15:14:22 i Hus,

Veckans Hus: Byggnadsminne

Här kommer mina bilder och lite information om byggnadsminnen på Kungsholmen i Stockholm.

Bostadshus kv Vindruvan
Under 1900-talets första decennier byggdes bostäder på flera platser på Kungsholmen. För ökad bekvämlighet inrättades allt oftare hiss och centralvärme. En speciell byggnad fran denna tid är bostadshuset i tegel med kalkstensdekor vid Hantverkargatan 22, arkitekter Dorph & Thorén. Mellan år 1917 och 1960 låg biografen Ideal i bottenvåningen. Gathus i rött tegel. Fasad i jugendstil med svängda gavelpartier. Fönsteröverstycken och takfris av skulpterad natursten, ett fönster omgivet av stora solrosor i relief. Skulpterad kalkstensportal med inskriptionen: "Detta hus uppfördes under åren 1900 o 1901". Skulpterad port i ek med slipade glas.

  

Gamla polishuset
Bygget av polishuset på Kungsholmsgatan 33-47 påbörjades 1905 och huset var klart för inflyttning 1911. Arkitekt Gustaf Lindgren. Stilen bröt mot den för tiden vanliga nationalromantiska inriktningen, och ansågs av samtiden som föråldrad i stilhänseende. Den har även beskrivits som ett av få svenska komplex som byggdes i den imperialstil som användes runt om i världen för att manifestera laglig auktoritet. "Gamla Polishuset" används fortfarande. Det är Stockholmspolisen, den gemensamma för hela länet, som huserar där. Nu är det mest ledningen, med Carin Götblad i spetsen, samt administration som sitter där, men även tunnelbanepolisen samt vapenverkstan m.fl.



Rådhuset
Stockholms Rådhus på Scheelegatan 7 är ritat av arktekten Carl Westman och uppfördes 1911 till 1915. Huset är i nationalromatisk stil, jämför polishuset som är lika gammalt men har en helt annan arkitektur! Huset byggdes redan från början för att vara rådhus. Under en period var huset för litet, och delar av verksamheten flyttades ut, men efter en omorganisation och ombyggnad är Stockholms Tingsrätt åter samlad i huset sedan 2009.



Kungliga Myntet
Det här är inte bara en byggnad, utan ett helt kvarter med adress Hantverkargatan 5. Här ligger ett antal byggnader som är exempel på tidig industri- och hantverksbebygglese. De äldsta byggnaderna är från slutet av 1700-talet. Mellan år 1850 och 1974 låg det Kungliga Myntverket i lokalerna, och Sveriges alla mynt tillverkades här, därav namnet. Idag finns det en förskola i fastigheten och för övrigt är där kontor. 



Sven Markelius kollektivhus
Funkishus som ligger på John Ericssonsgatan 6. Arkitekten Sven Markelius tog i samarbete med Alva Myrdal fram ritningar til huset, som uppfördes 1935. Huset är byggt i enlighet med idéerna om att kvinnor ska yrkesarbeta istället för att vara hemmafruar. På bottenvåningen byggdes därför gemensamhetsutrymmen med bland annat restaurangkök, tvätteri och barnpassningslokaler, där yrkesarbetande personal skulle ta hand om barn, tvätt och matlagning. Från restaurangen går mathissar upp till lägenheterna. På varje våningsplan fanns också tvättnedkast. I dag är kollektivhusidén avvecklad och det är en vanlig restaurang på bottenvåningen.



Jag tog förstås flera bilder av varje hus, men eftersom det var fem stycken har jag valt att bara publicera ett av varje här. Jag visar gärna resten också, de finns här.

Kommentarer

Postat av: Hedwig

Publicerad 2010-11-20 19:00:44

Jag har både bott och arbetat på Kungsholmen en gång i tiden. Men inget av husen har jag tagit någon närmare titt på. Kv vindruvan - så otroligt vackert, där hade jag velat bo. Polishuset, intressant med byggandsstilen, som visade - här har vi makt. Rådhuset har jag sett, men inte från den sidan.

Kgl Myntet, jag skäms över min okunnighet om detta kvarter. Kollektivhuset, intressant. Idag är kollektivt boende/ägande inte intressant, det märker jag här hemma i samfälligheten. Folk beter sig som om dom bodde i villa eller hyresrätt och kräver service därefter. Men vi har ju ett gemensamt ansvar.

Tack Emma för fina bilder och fakta

Postat av: Anni

Publicerad 2010-11-20 20:11:52

Fnissar lite, du vet väl om att detta är ett återkommande tema nu när du spiller all krut på en gång?



Men visst är husen fantastiskt vackra! Rådhuset och Polishuset tillhör mina favoriter. Bostadshuset Vindruvan måste jag kika närmare på, det har jag inte lagt märke till (tror jag).



Och Markeliushuset får du gärna skriva gatuadressen till...

Postat av: Birgitta - foto CHIP

Publicerad 2010-11-20 22:03:56

Vackra gamla byggnader du visar. Gillar jugendstilen mycket :)

Ha en skön helg!

Postat av: Pysselfarmor

Publicerad 2010-11-21 11:03:45

Tack snälla du för den här promenaden. Några av de husen kände jag till men kollektivhuset var en ny bekantskap. Det ska jag beskåda någon gång.



Jag har gått guideturer i kvarteren runt Myntet och jag har för mig att på någon "innergård" där kanske gatan bredvid - Skillinggränd - växer ett valnötsträd....kanske intressant för dig att veta som bor i närheten? Har ett minne av att det är ett ganska så stort träd.

Postat av: Emma själv

Publicerad 2010-11-21 12:32:09

Tack för era kommentarer!



Jaha... det var förstås "slöseri" att klämma in alla husen i ett inlägg... Men även om det var alla byggnadsminnen på Kungsholmen så finns det många fler inom promenadavstånd i Stockholm, så det ska nog lösa sig.



Nu har jag petat in adressen till Markeliushuset också.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Emma

Med man, två barn, sommarstuga, hund och kombi har jag blivit vad man kallar en riktig svensson. Och vet du vad? Jag trivs med det!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela