Emmas

Höstmys med god mat och goda vänner

Publicerad 2010-10-19 12:10:49 i Mat,

Ikväll ska vi bjuda "soppgänget" på potatis-middag.

När jag sökte inspiration till potatisrätter hittade jag dels en potatiskaka som bestod av riven kryddad potatis inlindad i bacon, dels en potatiskaka som var italiensk i sin framtoning med soltorkade tomater, basilika och parmesanost.

Jag kombinerade recepten till italieninspirerade potatiskakor:

För 12 personer.

Strimla 1 lök och 2 vitlöksklyftor. Låt den svettas i olivolja i en stekpanna på låg värme. Slå sedan i 1 dl rödvin och låt det mesta koka bort.

Skala och riv 3 kg potatis. Lägg den i ett durkslag och pressa ut överskottsvätskan. Riv 200 g parmesanost.

Blanda potatis, ost, lökröran och strimlade soltorkade tomater (ca 100 g). Krydda med rikligt med svartpeppar och basilika samt örtsalt.

Smörj 12 portionsformar med olja. Lägg 3-4 skivor lufttorkad skinka i varje form, som blomblad från mitten på botten och ut över kanterna (jag använde 500 g skinka totalt).

Fyll med potatisröra. Vik över "blombladen" och fäst ihop med en tandpetare.



Dessa står just nu i kylen, när jag kommer hem i eftermiddag ska jag grädda dem (i 200 graders ugnsvärme i ca 40 minuter), ta ut tandpetarna och stjälpa upp på tallrikar.

Servera med goda tillbehör (ruccola, körsbärstomater, oliver, kronärstskocksbottnar...) olivolja och balsamvinäger.

Hoppas det blir så gott som jag tror! Jag provstekte en klick av röran och det var mums!

Kommentarer

Postat av: Malin

Publicerad 2010-10-19 15:49:52

Låter ju sanslöst gott! Det måste jag prova. Undrar om jag kan få grabbarna att äta bacon...

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Emma

Med man, två barn, sommarstuga, hund och kombi har jag blivit vad man kallar en riktig svensson. Och vet du vad? Jag trivs med det!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela