Emmas

Zucchini, minimajs och babyspenat

Publicerad 2010-09-01 12:02:32 i Mat,

Jag fick frågan om fler tips på vad man kan laga med zucchini. Den stora som Siri fick räckte till tre middagar (inte som enda ingrediens förstås):

* Dels gjorde jag en vegetarisk wok (tillsammans med vitkål, morötter, minimajs och karljohansvamp), som jag redan har berättat i bloggen. Kryddades med en kryddblandning av thailändsk typ jag tror det var grön curry och serverades med risnudlar.
* Och så gjorde jag en älgskavsgryta med zucchini, sockerärtor, salladslök, babyspenat och matlagningsgrädde, mycket svartpeppar, serverades med kokt potatis.
* Slutligen så lagade jag grekiska plättar efter ett recept i senaste numret av mersmak.



Lite fakta som vi själva var osäkra på, men som jag nu har googlat reda på:

- Zucchini är samma sak som squash;
- Minimajs är samma gröda som vanlig majs, skördas bara tidigare. Majs odlas i Sverige, dock har vi ingen kommersiell produktion av minimajs;
- Babyspenat är samma gröda som vanlig spenat, de små späda bladen. Spenat odlas i Sverige, på friland i södra delarna.

Kommentarer

Postat av: Wiilow [foto tankar känslor]

Publicerad 2010-09-12 13:39:27

mums=) ska pröva!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Emma

Med man, två barn, sommarstuga, hund och kombi har jag blivit vad man kallar en riktig svensson. Och vet du vad? Jag trivs med det!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela