Emmas

Det händer att jag cyklar mot rött

Publicerad 2011-08-08 11:43:21 i Allmänt,

...till exempel vid ett övergångsställe där det inte finns någon som är på väg över.

Senast jag gjorde det var det en man på trottoaren som ropade efter mig:
- Trafireglerna gäller dig också!

Det kändes lite märkligt eftersom jag ser mig själv som en person som "alltid" följer regler, även när andra inte gör det...

Argumentet för att det är ok är naturligtvis att det inte finns någon anledning att stå och vänta på att det ska bli grönt när man inte släpper fram någon annan. Varför skulle jag göra det? Jag hindrar ingen och jag riskerar inte att skada mig själv eller någon annan.

Å andra sidan skulle jag inte köra mot rött med bil motsvarande situation. Jag kan inte riktigt själv förstå vad det är som gör att jag tycker det är ok med cykel.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Emma

Med man, två barn, sommarstuga, hund och kombi har jag blivit vad man kallar en riktig svensson. Och vet du vad? Jag trivs med det!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela