Emmas

Men vad är det här för skit!!?

Publicerad 2011-08-09 18:48:00 i Allmänt,

Tisdag förra veckan träffade jag min ekonomiska rådgivare (!). Vi kom överens om att jag skulle sälja av min allemansfond och istället placera pengarna på ett annat sätt. I den placeringen gör man bara placeringar på jämna 100.000 kronor, så Alexander frågade om det var några problem för mig att skjuta till tretusen kronor eftersom jag bara hade 97.000 i den aktuella fonden. Inga problem sa jag, tog med mig inbetalningskortet på 100.000 och gick hem.

I fredags tänkte jag genomföra försäljning av allemansfonden och döm om min förvåning när jag inte längre hade 97.000 kronor utan bara 80.000?? Det här verkar inte vara läge att sälja, tänkte jag, och gjorde som vanligt: Ingenting. 

Sen dess har jag lyssnat när de har pratat ekonomi på nyheterna, det gör jag vanligtvis INTE. Börsen faller och faller eller är ostadig... Så nu är min fråga, ska jag utgå från att det kommer att fortsätta falla, och sälja snabbt? Eller ska jag resonera som så att jag har inte förlorat några pengar så länge jag inte säljer, och vänta på att börserna ska stiga?

Kommentarer

Postat av: Jesper

Publicerad 2011-08-11 11:54:57

En grundregel när det gäller börsen är att aldrig ge några råd till vänner, det kan stå sig dyrt. Så det tänker jag inte göra men jag kan däremot säga vad jag gjort med våra fonder. Jag har nämligen legat kvar med pengarna i sådana fonder som följer index. Ingen bra placering kan man tycka och visst, det hade ju varit bättre att sälja av innan detta ras inleddes. Men jag brukar tänka så här: Om jag hade sålt innan och alltså haft pengarna i stället, vad hade jag gjort då? Och svaret just nu, för min egen del, är faktiskt att jag hade köpt nu. Så vad är då slutsatsen? Jo, att jag ligger kvar med dessa placeringar tills dess att det en vacker dag repat sig, förhoppningsvis innan pensionen...

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Emma

Med man, två barn, sommarstuga, hund och kombi har jag blivit vad man kallar en riktig svensson. Och vet du vad? Jag trivs med det!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela