Emmas

Nybyggda villor i grannskapet

Publicerad 2011-01-29 17:41:49 i Hus,

I villaområdet där jag tar de flesta av mina hundpromenader har det under förra året uppförts tre nya villor.



Två av dem är i princip lika.



Det tredje har mer fönster, men har ändå en snarlik design.



Jag tycker inte själv att de här husen är speciellt tilltalande utseendemässigt. De kan naturligtvis ha en mer tilltalande interiör, det vet jag inget om, men fasaderna är i alla fall inte i min smak.

Varför har jag då valt att göra et blogginlägg om dem? Jo, för att jag tycker det är inspirerande att delta i "Veckans Hus", och temat denna vecka är just moderna fasader. Det finns flera exempel på moderna fasder runt Stockholms centralstation, där jag passerar varje vardag, och faktum är att jag hade fotograferat ett par av dessa. Men så han en annan deltagare i Veckans Hus före med just de husen! Hennes bilder av fasaderna var i sanningens namn bättre än mina... Du kan se dem här (det är de två översta husen i hennes inlägg som jag hade tänkt bidra med). 

Många fler moderna fasader hittar du som sagt på Veckans Hus.

Kommentarer

Postat av: Hedwig

Publicerad 2011-01-29 21:02:50

Du gör samma reflektion som jag över dessa moderna typhus. Jag tycker också de är ganska själlösa, stela och kantiga. antagligen är de konstruerade så för att vara energisnåla, inga eller små fönster mot norr, stora fönster åt söder osv. Sen skall ju allt vara så minimalistiskt och enkelt och lättskött idag. Du gör i alla fall ett jättebra inlägg på temat, tusen tack.

Postat av: Anni

Publicerad 2011-02-03 11:39:36

Jag kan riktigt se CAD-ingenjören framför mig när han ritar hus efter hus som ser likadant ut - eller i alla fall nästan likadant... Trist.



Och så tycker jag ju att man kan visa samma hus - fotona kan ändå aldrig vara identiska ;-)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Emma

Med man, två barn, sommarstuga, hund och kombi har jag blivit vad man kallar en riktig svensson. Och vet du vad? Jag trivs med det!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela