Emmas

Sollentuna station - Turebergs station

Publicerad 2011-01-09 16:17:39 i Hus,

Idag gick på en promenad till centrum och trodde jag skulle fotografera gamla staionshuset - som ett bidrag till Veckans Hus - Stationshus. Det finns nämligen ett fint gammalt hus med skylten TUREBERG intill den moderna stationsbyggnaden.


Den moderna pendeltågsstationen (den orange byggnaden i mitten på bilden)





"Kan det verkligen ha varit ett stationshus, det är ju så litet" funderade jag. Som tur var fanns det en informationstavla på byggnaden. Det visade sig att gamla stationshuset revs i samband med att Arlandabanan byggdes. Detta är ett gammalt ställverk. Hm... vilket misslyckande!

Nåja - informationstavlan talade också om att i samma veva som stationshuset revs så flyttades detta ställverk och återuppbyggdes med teglet från stationshuset - därmed borde väl detta hus platsa som Veckans Hus?

Arkitekten heter Folke Zettervall. Han var chefsarkitektet på SJ 1895 till 1930. Det här huset byggdes 1913 (ursprungligen, det flyttades/återuppbyggdes 1994).

Jag har hittat mycket information om Folke Zettervall på internet. Han har ritat en massa stationsbyggnader och andra hus. Ofta återanvände han ritningar, och stationshuset i Tureberg var identiskt med stationshuset i Stångby i Skåne. Och det såg ut så här:



Bilden är lånad härifrån.

Turebergs Station bytte namn till Sollentuna Station 1968. Idag trafikeras den endast av pendeltåg.

Som synes av bilderna bedrivs det numera pub i det före detta ställverket.

Kommentarer

Postat av: Hedwig

Publicerad 2011-01-09 19:23:46

Vilket insats du gjort, men du lärde dig mycket på kuppen eller hur ? Men det var halt på vägarna ser jag.

Visst duger det som Veckans hus, mer än väl. Du har massor av fakta om stationen.

Jag har noterat att man antagligen återanvände ritningar ganska ofta, många stioner är väldigt lika. Intressant att man återanvänt teglet och inte bara rivit rakt av.

Tack för ett jättebra inlägg.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Emma

Med man, två barn, sommarstuga, hund och kombi har jag blivit vad man kallar en riktig svensson. Och vet du vad? Jag trivs med det!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela