Emmas

Växthus - eller kanske orangeri

Publicerad 2011-06-12 17:03:36 i Hus,

Jag red två gånger i veckan i sex år på Stäket. Det var på 90-talet, så det var lite nostalgi att komma tillbaka. Anledningen till att jag gjorde en utflykt till Stäket idag var för att ta kort på ett växthus som finns där.

Det här är ett hus som jag kan fantisera om att bo i. Halva huset bostad och halva växthus! Tänk vad fint det skulle bli om man la ner lite jobb på ytan runt huset, och så använde själva växthusdelen till växter förstås.



Almare-Stäket orangeriet

Idag är det inga växter i huset:



Som synes är ett par glasrutor spräckta. Ni ser också att det finns en kamin - det är det som gör det till ett orangeri. Ett orangeri är ett uppvärmt växthus som används för övervintring av apelsiner och andra växter.

Tyvärr har jag inga fakta om själva växthuset, men herrgården Almare Stäket är uppförd 1799, kan även orangeriet vara från samma tid? Familjen som bor på gården idag är ättlingar till de som lät bygga den. Förutom att använda den som privatbostad driver de den som risdsportcenter och konferensanläggning.

Fler växthus hittar du här.

Kommentarer

Postat av: Hedwig

Publicerad 2011-06-12 17:47:22

Vilket härligt hus, växthus eller orangeri - spelar roll. Håller med dig om att det skulle vara härligt att bo där. Synd att det är obebott. Har kommunen planer på något annat månne?

Postat av: Mona

Publicerad 2011-06-13 01:48:48

Vilket spännande hus! Vad synd att växthust står tomt.

Postat av: Anni

Publicerad 2011-06-16 13:25:39

ÅH - där skulle jag också kunna bo! Det påminner mig om ett liknande hus som min faster har ... Tänk om jag kunde få komma till dem och fotografera!!!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Emma

Med man, två barn, sommarstuga, hund och kombi har jag blivit vad man kallar en riktig svensson. Och vet du vad? Jag trivs med det!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela