Emmas

Edsbergs Slottspark

Publicerad 2011-03-12 16:21:38 i Hus,

En lagom promenad hemifrån oss är att gå till Edsbers Slott och flanera i parken och längs vattnet. Idag tog jag kameran i förhoppningen att det skulle finnas synliga ankarslut på fasaderna till åtminstone något av stenhusen i parken. Ankarjärn och ankarslut är nämligen den aktuella utmaningen i Veckans Hus.

Det första hus vi gick förbi var Edsbacka Wärdshus. Inga ankarslut.

Fortsatte ner till "brygghuset". Bingo!



Är inte detta det sötaste hus man kan tänka sig! Ursprunlingen ska det ha varit tvätteriet till Edsbergs säteri, och ha anor från 1600-talet. Idag är det café i huset, och jag kan intyga att det är lika urmysigt inne som man kan ana när man ser utsidan.

För er som inte har hittat via "veckans hus" och som inte vet vad "ankarslut" är kan jag upplysa att det är den här detaljen:



Ankarslut är en byggnadsdetalj som finns på gamla stenhus. Själva ankarjärnet är en ett metallstag som fästs vid bjälklaget. Detta förankras sedan i fasaden med akarslutet. Dessa kan ha varierande, ofta dekorativa, utformningar. Jag har, utan att veta vad de hette eller fyllde för funktion, lagt upp bilder med ankarjärn tidigare här på bloggen, t.ex. tegelhuset snett över vägen från mitt kontor och Stockholms Rådhus.

Nåväl, vi fortsatte mot själva slottet, en pampig byggnad i nyrokoko uppförd på 1760-talet. Jag spanade med spänning, fanns där några ankarslut? Nej!



...eller JO, vad är det där bredvid källardörren...?



Bingo igen!

Vi fortsatte vår promenad upp mot stallbacken, tre stora stenbyggnader som bildar ett U runt en gårdsplan. Jajemän, även här fanns ankarslut!

 

I de olika husen runt stallbacken finns bland annat Edsviks Konsthall, ett café och en utställning med gamla motorcyklar. Ute i parken vimlar det av folk: Barnfamiljer och pensionärer som matar fåglarna, joggare, promenörer med och utan hund. Ett trevligt utflyktsmål inte minst när vårsolen värmer!

PS! I Edsbergs slottspark är det inte bara byggnaderna som hålls samman av järnstag, utan även vissa av träden:


När jag sökte information om åldern på byggnaderna hittade jag faktisk en uppgift om att de stora lindarna på gårdsplanen är lika gamla som det ursprungliga säteriet, de ska ha planterats på 1600-talet!

Kommentarer

Postat av: Hedwig

Publicerad 2011-03-12 18:37:54

Vad kul, visst är det spännande att leta och hitta spännande byggnadsdetaljer. Och du hittade ju information att husen var från 1600-talet, vilket ankarsluten skvallrade om.

Det verkar vara ett mysig park med fina hus.

Tack för ditt bidrag.

Postat av: Mona

Publicerad 2011-03-13 02:35:01

Vackert väder och vackra hus. Kul att leta efter nya byggnadsdetaljer.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Emma

Med man, två barn, sommarstuga, hund och kombi har jag blivit vad man kallar en riktig svensson. Och vet du vad? Jag trivs med det!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela