Emmas

Vit månad

Publicerad 2011-03-21 17:16:19 i Allmänt,

Från och med idag och fram till påsk är det fasta för mig.

Fasta innebär att man avstår från något. Anledningen kan vara att man vill uttrycka sin sympati med de som har det säme ställt; att man anser att kroppen mår bra av att avstå från vissa ämnen; och/eller att stärka sig mentalt genom avhålla sig från något man har svårt att vara utan.

Olika kulturer avstår från olika saker under fastan. Muslimerna avstår från mat och ryck under den ljusa delen av dygnet, och från sex och tobak hela fasteperioden, tror jag.

Inom den ortodoxa kyrkan avstår man från kött och mjölkprodukter.

Hälsofacister avstår från fast föda.

Själv ska jag i år avstå från dataspel, godis och snacks. Istället ska jag göra något kreativt (blogga?), äta frukt och grönsaker.

Jag har övertalat (tvingat?) familjen att delta.

Ser faktiskt fram emot den kommande månaden!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Emma

Med man, två barn, sommarstuga, hund och kombi har jag blivit vad man kallar en riktig svensson. Och vet du vad? Jag trivs med det!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela