Emmas

Kvarteret Krubban

Publicerad 2011-10-08 13:09:20 i Hus,

Östermalm, Stockholm

Här uppfördes under 1805-1817 en kanslibyggnad och två stall för Kungliga Livgardet. Arkitekt var Fredrik Blom. Byggnaderna kunde på den tiden ses från stora delar av Stockholm, eftersom Östermalm då var landsbygd.

Kanslibyggnaden Kungliga Livgardet



Kanslihuset var då Stockholms näst största byggnad, efter Slottet. Det har en stram klassicistisk stil och räknas idag som en av Sveriges viktigaste byggnader från empiretiden.

Idag tjänstgör huset som kontor för Historiska Muséet och flera statliga ämbeten, och kallas därför Ämbetsbyggnaden.



Av de två stallen var det östra från början ridhus. Redan 1817 byggdes det dock om till stall, med 224 spiltor med stenkrubbor, avskilt sjukstall, sadelkammare och höskulle. Idag har Riksantikvarieämbetet sitt bibliotek i byggnaden.

All denna information har jag läst mig till. Jag avslutar med en personlig reflektion och en bild av Östra stallets fasad mot Storgatan:



Detta tycker jag är vackert! Älskar hur berget övergår i en rå oputsad stenmur som sedan övergår i en putsad mur, fönsternas symmetri och regelbundenhet.

Husen i kvarteret Krubban är byggnadsminnen, eller k-märkta som de flesta av oss säger. Vill du se fler byggnadsminnen så besök VeckansHus!

Kommentarer

Postat av: Hedwig

Publicerad 2011-10-08 16:22:29

Vad roligt att få lite fakta om nuvarande Historiska museet, har passerat längs den fina 'väggen' flera gånger. Varför kan man inte bygga så fint idag, varför måste allt vara lådaktigt?

En annan reflektion som jag gjorde när jag passerade där var hur tätt bilarna hade parkerat. Hur 17 tar som sig ut ? Östermalm är en guldgruva när man vill titta på vackra hus - tack för ditt bidrag.

Postat av: Mona

Publicerad 2011-10-09 00:10:33

Vackra och pampiga hus. Fint och intressant bidrag.

Postat av: Elisabeth

Publicerad 2011-10-13 18:48:29

Mycket vackra byggnader. Det andra fotot tycker jag är väldigt fint med den vackra lampan.

Postat av: Anni

Publicerad 2011-10-24 10:05:35

Håller med dig, det är otroligt läckert med den tjocka stenväggen som sedan bli vackert putsat hus! och så är det lite roligt med Hedwigs kommentar - för detta är ju också lådor! Man kan bygga vackra lådor!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Emma

Med man, två barn, sommarstuga, hund och kombi har jag blivit vad man kallar en riktig svensson. Och vet du vad? Jag trivs med det!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela