Emmas

Persisk gryta och ris

Publicerad 2011-10-12 20:48:25 i Mat,

Förra helgen hörde jag på Meny med Tomas Tengby, ett radioprogram där de pratade matlagning med en persisk kvinna som hette Laleh Magonaki. Det var jätteinspirerande, framför allt hennes lyriska beskrivning av ett riktigt gott ris och hur det ska tillagas.

Så med det programmet i bakhuvudet har jag googlat runt på lite persiskt ris och persiska grytor, och idag har jag för första gången provat på att laga persiskt. Det blev en vegetarisk gryta med ris.



Grytan innehåller squash, aubergine, blomkål, purjolök, linser, tomatpuré och dill, den är kryddad med gurkmeja, timjan, cajennpeppar, salt och peppar. Riset är basmatiris med pistagenötter och en botten av potatis, som är omsorgsfullt tillagat efter en av de varianter som beskrevs i radisändingen, dock inte den variant som de har lagt ut recept på på Sveriges Radios hemsida.

Jag glömde att säga - det blev gott!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Emma

Med man, två barn, sommarstuga, hund och kombi har jag blivit vad man kallar en riktig svensson. Och vet du vad? Jag trivs med det!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela