Emmas

Svensk landsbygd med röda hus

Publicerad 2012-06-20 18:58:06 i Hus,

Nu är det dags att fira midsommar, vi ska åka till Ramsberg och njuta av det vackra svenska kulturlandskapet med sina röda trähus. Midsommar är ju Sveriges egentliga nationaldag, och ska firas precis så tycker jag!
 
Därför passar det bra att periodens hustema, som finns hos Christina, är röda hus.
 
I Ramsberg finns många fina röda hus, och i min blogg Vackra Hus i Ramsberg har jag en kategori för faluröda hus.
 
Eftersom jag är så förtjust i hus fotograferar jag förstås röda hus även på andra ställen än i Ramsberg. Här är några från arkivet:
 
Notera den väl dolda dörren på uthuset! Från Vintrosa i Närke.
 
 
 
 Denna idyll finns vid Övralid vid Vättern.
 
Här är två av byggnaderna på Siggebohyttans bergsmansgård i Lindesbergs kommun. Den här bilden hade jag tänkt lägga upp när det var loftgång som tema på Veckans Hus, men det blev inte av - så den får vara med nu istället! 
 
Glad midsommar!
 
(nu blev det understrykningar i första delen av inlägget, och jag får inte bort dem...)

Kommentarer

Postat av: Christina

Publicerad 2012-06-21 18:03:32

Röda hus i öppna landskap är nog det svenskaste som finns. Roligt att se uthuset och den finurliga dörren. Huset i bakgrunden har en fin entré med sin lilla överbyggnad. Vad jag kommer ihåg brukade det finnas bänkar på var sidan av av den lilla utbyggnaden. Väldigt roligt att se bergmansgården med dess byggnader.Det ser ut som om det är mossa på taken på byggnaderna där.
Det är också skillnad på riktningen på timret i byggnaderna. I mittenbilden är timret liggande eller är de andra byggnaderna klädda med stående panel ovan på timret?
Tack för ditt bidrag och ha en skön midsommar!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Emma

Med man, två barn, sommarstuga, hund och kombi har jag blivit vad man kallar en riktig svensson. Och vet du vad? Jag trivs med det!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela