Emmas

Katjunker

Publicerad 2012-11-08 08:07:00 i Kreativt,

Har du sett en katjunk nån gång? Antagligen inte, eftersom de lever högt uppe i trädkronorna i Centralamerikas regnskogar.
 
Det som zoologerna tycker är märkvärdigt med katjunkerna är att de, trots att de är ryggradsdjur, har sex ben som insekter. De har dessutom ett hudveck mellan de två främre benen på varje sida, som de kan spänna ut till en vinge och glidflyga mellan grenarna. Namnet katjunk kommer från det lokala indianspråket och betyder ungefär "grodsyrsa".
 
Katjunkerna lever i små grupper om ett tiotal individer. Som fullvuxna blir de drygt åtta centimeter långa. De äter helst insekter, men också vegetabilier som blad och frukt. 
 
Fler fantasidjur hittar du denna torsdag hos I am Caty.

Kommentarer

Postat av: Johanna

Publicerad 2012-11-08 11:49:54

hihi jättesöta! fin bild :)

Postat av: Melissa

Publicerad 2012-11-08 12:10:49

Haha vilka sötisar. Jag gillar de små händerna på vingarna. Kan nog vara användbart när man ska plocka bär och frukt i träden samtidigt som man flyger :)

Postat av: Mian

Publicerad 2012-11-08 13:07:16

Katjunk, vilket roligt namn. Så söta! Tack snälla för din kommentar på min bild! =)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Emma

Med man, två barn, sommarstuga, hund och kombi har jag blivit vad man kallar en riktig svensson. Och vet du vad? Jag trivs med det!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela