Emmas

Världsarv - värda att besöka

Publicerad 2013-02-10 13:18:00 i Allmänt,

I Bergen fick jag veta veta att Bryggen, där vi höll till, är ett av UNESCOS världsarv. Jag har sedan tidigare besökt några platser som jag visste var världsarv, bland annat Falu Koppargruva, Venedig och Kinesiska muren.
 
Idag har jag letat upp en fullständig förteckning, med karta, över världsarven. Jag kan konstatera att Röros, där jag varit minst en gång per år under hela min uppväxt, är ett värlsarv, och att Guancaste, den del av Costa Rica där vi firade jul och nyår, är ett världsarv.
 
Everglades i Florida, Frihetsgudinnan i New York, Schönbrunn slott i Österrike, Sommarpalatset i Peking, Höga Kusten, Akropolis, de historiska delarna av Wien, Rom, Florens, Pisa och Tallinn, Drottningsholms slott, Westminster Abbey och Towern i London, samt Gaudis arkitektur i Barcelona är andra som redan är avklarade.
 
Nu är jag peppad att besöka fler!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Emma

Med man, två barn, sommarstuga, hund och kombi har jag blivit vad man kallar en riktig svensson. Och vet du vad? Jag trivs med det!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela