Emmas

Jordnötter och (andra) nötter

Publicerad 2013-11-22 15:11:00 i Mat,

I DN idag står det att en ny studie visar att de som äter en näve nötter varje dag lever längre. Notisen illustreras av en bild på jordnötter. "Epic fail" tänkte jag (mitt språkbruk påverkas av mina tonåringars), eftersom jordnöten inte är en nöt.
 
Att nötter är hälsosamt är ingen nyhet, men jag har funderat på om jordnötter också är nyttigt. Därför har jag nu googlat upp forskningsrapporten och fått veta att den även omfattar jordnötter! I studien har man skiljt på konsumtion av jordnötter och "trädnötter", och resultatet visar att båda är nyttiga:
 
"In separate analyses of the consumption of peanuts and tree nuts, the associations with total and cause-specific mortality were similar for the two types of nuts - - -"
 
Jag började fundera på ifall cachewnötter är "riktiga" nötter, och nu har jag googlat en stund på vad definitionen av nöt egenligen är. Det visar sig att varken cachewnötter, valnötter, mandel, kokosnötter, paranötter, pinjenötter, macadamia, pistage eller pekan är nötter i botanisk mening! Återstår hasselnöt - ja, det är verkligen en nöt. Hädanefter tänker jag sluta säga "men jordnöten är faktisk ingen nöt" och istället utgå från det rådande språkbruket.
 
Hos oss äter vi ganska mycket nötter, både i maten och som snacks. Valnötter och jordnötter framför allt. I vegetarisk mat är nötter bra som tuggmotstånd och smaksättare. För den som inte äter fisk är det dessutom en mycket värdefull källa till omättade fettsyror.
 
Hurra för nötter som är så gott och nyttigt! Ikväll blir det fredagsmys med nötter.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Emma

Med man, två barn, sommarstuga, hund och kombi har jag blivit vad man kallar en riktig svensson. Och vet du vad? Jag trivs med det!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela